Palautteen antaminen ja sen vastaanottaminen

Palautteen saaminen auttaa meitä kehittymään sekä vahvistaa osaamistamme. Sen pitäisi olla luonnollinen osa meidän jokaista työpäiväämme. Miksi se ei ole sitä? Miksi palautteen antaminen ja vastaanottaminen koetaan niin vaikeaksi? Miksi vain negatiivinen palaute on uskottava? Meiltä saat myyttejä murtavia vastauksia näihin tärkeisiin kysymyksiin.

Esimerkkicase: Case-työskentely, 50 henkeä. Kouluttajat rakentavat yhdessä tilaajan tai osallistujien kanssa kanssa perustilanteet, joissa käsitellään kyseisen työyhteisön haastavia kohtaamisia asiakkaan kanssa. Kohtauksissa näyttelijät liioittelevat toimintamalleja provosoidakseen osallistujat kommentoimaan ja ohjailemaan kouluttajia.

Jokaisen kohtauksen jälkeen osallistujat keskustelevat havainnoistaan.

Fiktiivisiä tai todellisia ongelmatilanteita simuloiduissa kohtauksissa

Haastavat palautteenantotilanteet saamme joko etukäteen tai tilaisuuden aikana kysymme yleisöltä oman kokemuksen pohjalta haastavia tilanteita. Kohtauksien tarkoituksena on kouluttajiemme näyttelijäntyötä apuna käyttäen konkretisoida haaste ja avata keskustelu siitä, miten heidän kokemuspohjaltaan tai rakentavan vuorovaikutuksen työkalujen avulla dialogi pysyy auki myös näissä haastavissa tilanteissa.

Osallistujan kommentti: Pidimme koulutuksesta kovasti. Itse yllätyin siitä, kuinka pienestä briiffistä valmentjat saivat esiin olennaisen. Taustatyö oli tehty hyvin ja kaksikielisyyttä oli mukana juuri sopivasti muistuttamaan yrityksen kotikaupungista, silti menemättä kenenkään ärsytyskynnyksen yli.

Voidaan toteuttaa toiminnallisena luentona ja pienryhmäkouluituksena.